Bij het horen van een stem duurt het oordeel een halve seconde

Wow. Bizar he.
Daarom is het zo belangrijk dat u precies de juiste Stem bij uw product kiest. Of het nou voor uw Voicemail is, uw Commercial, Bedrijfsfilm, Telefoonsysteem, Bedrijfspromo of Animatie.
de_juiste_stem
” HeeeHALLOOO!!!”

Uit onderzoek blijkt dat mensen al oordelen als ze een halve seconde een stem hebben gehoord. De manier waarop iemand ‘hallo’ zegt, is bepalend voor de eerste indruk over de persoon, zijn of haar persoonlijkheid. Mannen schijnen betrouwbaarder over te komen als ze de eerste begroeting op een relatief hoge toonhoogte uitspreken. Variëren in toonhoogte geeft vrouwen bij het uitspreken van de begroeting een meer betrouwbare stem, zegt het onderzoek. Je kan het lezen in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS One. Bijvoorbeeld door hier te klikken.
Dit is o.a. waarover het gaat:
Bij het horen van een nieuwe Stem, maken luisteraars zich bijan onmiddellijk een voorstelling van de persoonlijkheid van de spreker. Juist of niet, deze indrukken beïnvloeden de daaropvolgende interacties (zoals onderhandelingen) maar de onderliggende psychologische en akoestische gronden blijven slecht begrepen. Tot nu toe richtten studies zich voornamelijk op langere Teksten, waarbij de analyse van de momentane indrukken die we krijgen (de eerste ervaring met de stem) onderbelicht bleven. In dit artikel zijn 320 deelnemers beoordeeld op het uitspreken van het woord ‘hallo’, in 10 persoonlijkheidskenmerken. We laten zien dat: (1) Het beoordelen van de persoonlijkheid van de Stem bij een korte begroeting consistent beoordeeld wordt door grote massa; (2) dat er op Vertrouwen, Sympathie en Autoriteit Dominantie een adequaat overzicht te maken is van beoordelingen in zowel mannelijke als Vrouwelijke Stemmen.

Ook laten ze in het artikel zien wat belangrijk is voor de Vrouwenstem om als sympathiek / Autoritair / Betrouwbaar te worden ervaren, en voor de Mannenstem. Het is een beetje lastig lezen maar echt wel interessant, en als Voice Over heb je er echt wat aan.