Jingles, promo’s: radiovormgeving eLine la Croix

Radio vormgeving is toch wel erg leuk om als voice over stem in te spreken. Dit doe ik dan ook zeer regelmatig. Deze vormgeving kan ook wat aangepast worden, zodat het perfect is vor DJ’s om in hun set te gebruiken. Tussen de nummers in, over over de nummers heen, dus over elke beat die gebruikt wordt. Dit zijn dan wat meer a-capella sweepers. Demo  op aanvraag (info@elinevoiceover.nl). Vormgeving OKE FM, voice over Eline la Croix

[audio:http://tulip.dtpn.net/site/okefm.mp3] https://soundcloud.com/lekker-hip/oke-fm-zomer

imaging

Nog wat over radio vormgeving: Radio vormgeving is de algemene term voor het samengestelde effect van meerdere en gevarieerde on-air geluidseffecten die de zender , het merk en de markt van een bepaalde zender identificeren. Deze geluidseffecten zijn: voice/stem , music beds (achtergrondmuziekjes, bedjes) , sweepers (jingles zonder zang) , intro’s, promo’s , donuts, aankeilers, afkeilers, reclame pingels, bumpers ,en jingles . Het totale effect van deze on-air elementen zorgen voor een algeheel sound design , wat een radiostation en het merk in de markt positioneert , en is ontworpen voor een specifieke doelgroep ( bv. Vrouwen , Leeftijd 18-35 ) .

Door de radio vormgeving wordt het radiostation duidelijk verschillend en onderscheiden van andere entertainment merken ; vooral van andere radiostations in een bepaalde markt . Er zijn verschillende formaten binnen radio vormgeving en stations ( bijv. CHR , Country, Volwassen, recent , Sport , Nieuws / Talk , Classic Rock , Oldies , enz. ) . Radio vormgeving bepaalt de algemene stemming , energie en de toon van het station , maar ook de  naamsbekendheid , en de affiniteit en loyaliteit met een luisteraar . De taal die wordt gebruikt in radio- vormgeving wordt geschreven met de doelgroep van de zender  in gedachten , bijvoorbeeld radiostations gericht op een jonger publiek zullen gebruik maken van de taal en termen waar hun luisteraars aan kunnen relateren. De stem / voice-over  helpt bij het vaststellen van het stations merk. Daarnaast zorgen  composities van de sweepers, promo’s en jingles , voor naadloze overgangen tussen nummers en informatie, en de algehele sound van het station.