Voice over stemmenwerk

Voice over / Stemmenwerk

Geen tekenfilms!

Als ik vertel dat ik ‘stemmenwerk’ doe, denkt men al snel dat ik tekenfilms inspreek. Dat is niet het geval.
Mijn ambitie is niet om een stripgiguur, maar juist een produkt, of persoon te vertegenwoordigen met precies de juiste, bijpassende stem. Een commerciele insteek, dat zeker. Ik probeer geen character neer te zetten, maar in dienst van de boodschap te staan, of deze nou wervend of informerend is. De doelgroep te raken, enthousiasmeren of informeren, net wat het product behoeft.
Spelen met de tone-of-voice voor een optimaal effect. Of het nou voor een ‘explanimation’ over een bedrijf is, een telefoonsysteem, een app of een commercial.

Een stem is veel waard!

Uit onderzoek blijkt dat mensen bij het horen van een stem in de eerste seconde al oordelen. De manier waarop iemand een begroeting uitspreekt, is dus zeer bepalend! Een eerste indruk maak je maar 1 keer, en dus is het belangrijk, zeker zakelijk gezien, dat dit goed gedaan wordt. Als ervaren voice over weet je welke intonatie, en tone-of-voice het best overkomt op welke doelgroep. Je wilt de gebruiker, kijker, of beller laten zien (en dus ook horen!) dat jouw bedrijf OK is, en daar heb je vele tools voor.

Tone of voice

De tone of voice bijvoorbeeld. Als accountantbureau X een telefoontekst aanleverd als: “Goedendag, welkom bij bedrijf X. Al onze medewerkers zijn in gesprek, een ogenblik geduld alstublieft”, moet dat op een zakelijk, vriendelijke manier ingesproken worden
De voicemail van skateboardwinkel Y eerder jong, hip en happening. “Hai, tof dat je belt. We zijn alleen allemaal bezig, dus blijf effe aan de lijn”.
Ook voor bedrijfsfilms , promo’s of ander uitingen kies je als stem een bijpassende tone of voice. Uiteraard in overleg met de opdrachtgever.
Aanspreken heeft namelijk veel te maken met inspreken.

Groetjes, elinevoiceover.nl